Håravfall är ett stort folkhälsoproblem idag

Problem med håravfall och andra åkommor i hårbotten har ofta ett samband med att hårsäckarna blockeras och inte kan ta upp den näring som de behöver. Håravfall kan även ha hormonella orsaker, till exempel en rubbning i sköldkörteln. Även stress kan få håret att ramla av. Fläckvis håravfall är en sjukdom som drabbar allt fler unga människor, både kvinnor och män, och beror på att kroppens immunförsvar är överaktivt

Manligt håravfall

Kan vara ärftligt, men även orsakas av stress eller hormonbalans. Även väldigt unga killar kan drabbas. Håravfallet kan stoppas inom två månaders behandling. Efter sex månader kan man med blotta ögat se det nya håret växa ut.

Alopecia areata

Fläckvist håravfall kan drabba både män, kvinnor och barn.

Därför tappar vi håret

Långvarig negativ stress är största anledningen till att vi tappar hår.

Medicinska skäl
Många ärrbilande sjukdomar och ämnesomsättningssjukdomar i sköldskörteln kan orsaka skador på hårroten.

Näringsbrist

Som exempel kan zinkbrist, järnbrist och brist på vitamin B ge håravfall. Problem med håravfall eller tunt hår vid näringsbrist har ofta ett samband med hårbottens dåliga kondition. Hårsäckarna blockeras och kan inte ta upp den näring som de behöver.

Efter en graviditet
Efter en graviditet tappar de flesta kvinnor mer hår än normalt. Prognosen är dock god! Vi kan stoppa håravfallet efter bara några få behandlingar. Hormonförändringen är orsaken till håravfallet.

Alopecia areata
Eller fläckvis håravfall, som det också kallas, drabbar både män och kvinnor. Det kan också bero på stress, allergi eller om man har andra sjukdomar i släkten där immunsystemet fungerar på fel sätt (autoimmunt syndrom), exempelvis vid reumatiska sjukdomar. Prognosen är god! 98 procent av de drabbade får håret tillbaka redan inom sex månader till ett år!

Manligt håravfall
Är ärftligt betingat och vanligast. Orsaken är hormonobalans. Först flyttas hårfästet allt högre upp i pannan och till sist blir man allt mer flintskallig. Cirka 25 procent av alla män som drabbas blir skalliga. Trikologibehandling kan ge bra resultat, så att håret kommer tillbaka inom sex - tolv månader. Manligt håravfall kan också drabba kvinnor efter klimakteriet p g a testosteronhormonet. Prognosen är god! Hos över 90 procent av de drabbade som får individuellt anpassad behandling, kommer håret tillbaka med en större volym och bättre hårkvalitet inom 2 år.